Jak się uczyć


Po pierwsze - synestezja. Tym terminem nazywamy połączenie wielu różnych zmysłów, tu w celu lepszego zapamiętywania. Im więcej zmysłów użyjemy, tym szybciej i lepiej zapamiętamy daną treść. Ponadto, dzięki takim zabiegom łatwiej będzie ci ową treść odtworzyć. Jeśli ważną informację zapisałeś na zielono, na pewno zapamiętasz ten kolor, a na egzaminie dojdziesz do odpowiedzi na pytanie metodą „po nitce do kłębka" – „aha, to zapisywałem chyba na zielono... Tak pamiętam!" Tworząc mapę myśli, postaraj się, aby słowa klucze przywoływały któryś ze zmysłów (wzrok, słuch, węch, dotyk, kinestezja)

Po drugie - ruch. To, co często przykuwa naszą uwagę to np. kolor czerwony. Wiele badań potwierdza to, że jest to uwarunkowane ewolucyjnie – zwracamy uwagę na ewentualne zagrożenie. Jednak te sama badania podają, że z tych samych powodów najbardziej przykuwający uwagę jest ruch. Znacznie łatwiej zapamiętujemy filmy niż nieruchome obrazy. Tworząc mapy myśli, używaj obrazów kojarzących się z ruchem. Dobrym sposobem może być tworzenie prezentacji multimedialnych, które mają nieco więcej wspólnego z ruchem niż standardowe notatki.

Po trzecie - skojarzenia. Wszystko, co nowe, aby było zapamiętane, powinno być skojarzone z czymś, co już dobrze znamy, co jest w naszym umyśle stabilne. Kiedy staramy się przypomnieć coś sobie, nieświadomie tworzymy ciąg skojarzeń – podobnie powinno być w mapach myślowych. Niech słowo klucz rozpoczyna taki łańcuch i doprowadzi cię do ważnej treści, potrzebnej na egzaminie.

Po czwarte - humor. Śmieszne sytuacje czy wypowiedzi dużo łatwiej zapadają nam w pamięć, z niektórych potrafimy śmiać się całe życie. Używaj zabawnych ilustracji, śmiesznych skojarzeń w swoich mapach myślowych. Łatwiej i szybciej nauczysz się materiału, a przy tym znacznie przyjemniej!

Po piąte - wyobraźnia. Nasza wyobraźnie jest nieograniczona, dlatego wykorzystuj ją w procesie uczenia się. Ucząc się następnym razem, spróbuj ułożyć treść nauki, np. w historyjkę lub wymyśl inny, kreatywny sposób, który pomoże ci zapamiętać materiał.

Po szóste - numeracja. Dajmy też popracować lewej półkuli i numerujmy np. słowa klucze w notatkach. Dzięki temu łatwiej ci będzie przypomnieć sobie ważną informację. Dobrą metodą jest numerowanie zgodne z tarczą zegarową, dzięki temu mam przejrzysty i uporządkowany wykres.

Po siódme - symbolizm. Zamiast zwykłych nudnych słów używaj symboli, które mogą być twoimi słowami kluczami. Dzięki tej metodzie trudne i abstrakcyjne terminy będą ci bliższe.

Po ósme - kolory. Zwykle wszystko, co kolorowe przyciąga uwagę i wydaje się ciekawsze. Czemu notatki miałyby takie nie być? Robiąc swoją mapę myśli, używaj jak najwięcej kolorów, nawet jeśli miałby wyglądać jak obrazek przedszkolaka. Spróbuj na przykład przypisać konkretny kolor jakiemuś zagadnieniu, wtedy być może na egzaminie przypomni ci się, że to, o co cię pytają, to wszystko, co zapisałeś na czerwono.

Po dziewiąte - wyolbrzymianie. To, co wyróżnia się z tłumu, jest lepiej zapamiętywane. Jeśli wśród studentów pierwszego roku siedzących na auli zobaczysz jednego ubranego od stóp do głów na różowo, zapewne zapamiętasz go lepiej niż innych ubranych w bardziej stonowane kolory. Dlatego też w swoich notatkach wyróżniaj słowa klucze, pogrubiaj, podkreślaj je, dodawaj rysunki.



LITERATURA:
1. Marcin Kijak, Kurs tworzenia map myśli. Złote Myśli 2009, wydanie internetowe
2. David J. Schwartz, Pozytywne myślenie drogą do sukcesu. Świat Książki, Warszawa 2000
/www.wiecjestem.us.edu.pl/

 


Sonda

Jak oceniasz swoje wyniki w nauce w kończącym się roku szkolnym?
 

BIP

Reklama
Reklama

Statystyki

Odsłon : 259171

Losowy obraz

Banery

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama